رشد کسب وکار
مقالات

مراحل مختلف رشد کسب وکار

1

مراحل مختلف رشد کسب وکار موفق

همان طور که انسان به هنگام رشد تغییرات فراوانی را تجربه می کند، کسب وکار هم باید زمانی که در حال رشد است دست خوش تغییرات فراوانی شود.

متاسفانه اکثر کسب وکارها طبق اصول استاندارد اداره نمی شوند و به جای آن که براساس نیازهای کسب وکار پیش بروند مطابق با خواسته های صاحبان کسب وکار جلو می روند.

آنچه صاحبان کسب وکار می خواهند باعث می شود تا کسب وکار قبل از شروع نابود شود.

برای این که علتش را بفهمید مراحل رشد کسب وکار را ذکر می کنیم

 رشد کسب وکار : دوران کودکی

شروع دوران کودکی این‌گونه است که رئیسی در کار نیست و صاحب کسب وکار می تواند آنچه را که دوست دارد انجام دهد.رشد کسب وکار

در ابتدار دوران کودکی کارها به‌ خوبی پیش می‌رود و همه‌چیز تحت کنترل است.

در این دوران صاحب کسب‌وکار با کمال شوق و رغبت به سرکار خود می‌رود او ساعات زیادی را به کار کردن می‌گذراند و از این بابت سرگرم  و خوشحال است.

او ده یا دوازده یا چهارده ساعت در روز و هفت روز هفته و حتی زمانی که در خانه است کار انجام می‌دهد.

تمام فکر و احساس او متمرکز بر کار جدید است

او گاهی در کنار کاری که تخصص دارد کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد؛ بنابراین نه‌ تنها تولید می‌کند بلکه می‌خرد، می‌فروشد و حمل‌ونقل می‌کند

تشخیص دوران کودکی یک کسب‌وکار بسیار ساده است زیرا متخصص و مالک کسب‌وکار یکی هستند.

سخت کار می‌کند تا پول بیشتری دربیاورد

گروه به گروه مشتریان به سمت او می آیند و او از این بابت خوشحال هست

اما ناگهان همه‌چیز شروع به تغییر می‌کند در ابتدا خیلی آهسته ولی کم‌کم سرعت می‌گیرد.

او از کارها عقب می‌ماند زیرا میزان کار از ظرفیت او فراتر است مشتریان بی‌وقفه به سمت او سرازیر می‌شوند و به‌ تنهایی نمی‌تواند جواب آن‌ها را بدهد.

در این مرحله رشد کسب‌وکار، مجبور می‌شود با سرعت طاقت‌فرسا کار کند تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند

در این مرحله اشتیاق او به نسبت به‌کار رفته رفته فروکش می‌کند.

تحویل سفارش‌ها که زمانی زوتر از موعد انجام می‌شود اکنون به تأخیر مواجه می‌شود.

او دقتش در کار را از دست می‌دهد و عیب و نقص‌ها باعث اعتراض مشتریان می‌شود.

او با خودش فکر می‌کند که دیگر مثل سابق بازدهی ندارد و اگر قرار باشد دوام بیاورد بایستی چیز های تغییر دهد.

در این مرحله رشد، دوران کودکی کسب‌وکار به پایان رسیده است.

اگر در تغییرات لازم را در کسب‌وکار ایجاد نکند، در واقع کسب‌وکارش شکست‌ خورده‌ و این‌گونه است که بیشتر کسب کارها از صحنه خارج می‌شوند

وقتی این اتفاق می‌افتد اغلب صاحبان کسب‌وکار کارشان را رها می‌کنند

و آن‌هایی که می‌مانند به دوران بعدی رشد کسب وکار یعنی نوجوانی وارد می‌شوند.

 

 رشد کسب وکار : دوران نوجوانیرشد کسب وکار

دوران نوجوانی زمانی شروع می‌شود که او در مرحله‌ای از کسب‌وکار نیاز به کمک را احساس می‌کند

مشخص نیست چقدر طول می‌کشد تا صاحب کسب وکار وارد این مرحله شود،

اما هر کسب‌وکار اگر بخواهد رشد کند باید پس از مرحله کودکی وارد مرحله نوجوانی شود و بحران در مرحله کودک این امر را تسریع می‌بخشد.

در این مرحله صاحب کسب‌وکار برای بقای خود درخواست کمک می‌کند و اولین کارمند خود را استخدام می‌کند تا کارهای که دوست ندارد انجام دهد و یا نمی‌داند چه طور آن‌ها را انجام دهد به او واگذار می‌کند.

در این مرحله،  همچنان به رشد خود ادامه می دهد و باز کارمندان بیشتری استخدام می‌کند.

کم‌کم کارهای سبک‌تر و راحت‌تر می‌شود و در این لحظه احساس می‌کند که وارد زندگی راحت‌تر و رؤیایی شده‌ حالا او  رئیس شده‌ و کارهای انجام می‌دهد که دوست دارد.

در این مرحله  دیده می‌شود که کارمندان کارهایشان را به‌ درستی انجام نمی‌دهند و این باعث اعتراض مشتریان می‌شود

وقتی خودش با مشتریان کار می‌کرد چنین مسائلی اتفاق نمی‌افتاد بنابراین او بعضی امور را انجام می‌دهد.

در مرحله نوجوانی این اتفاق برای اغلب مشاغل روی می‌دهد و شخص که به خاطر سلب مسئولیت مقام مدیریت را برعهده‌گرفته تأثیر زیان باری بر کسب‌وکارش می‌گذارد

هرچه پیش می‌روید بیشتر متوجه می‌شود که هیچ‌کس به‌ اندازه خودش به کار و روش انجام کار اهمیت نمی‌دهد و هیچ‌کس دوست ندارد به‌ اندازه خودش سعی و تلاش کند.

قدرت و تشخیص، توانایی، اشتیاق و علاقه هیچ‌کس مانند خودش نیست و اگر قرار است تمام‌ کارها درست و بی‌نقص صورت بگیرد فقط بایستی توسط خودش اجرا شود و از این‌ رو تمام‌ کارها را خودش انجام می‌دهد

درواقع به دوران قبل رشد کسب وکار یعنی دوره کودکی بازمی‌گردد.

دوره‌ای که او بود و کسب‌وکارش، این داستان اغلب برای مشاغلی که در مرحله نوجوانی هستند تکرار می‌شود.

وقتی کسب‌وکار  وارد مرحله نوجوانی می‌شود درمی‌یابد که همه کارها را بایستی خودش انجام دهد و مدام سرش شلوغ است.

به‌رغم آنکه افراد را استخدام کرده‌ تا در مقابل دستمزدی که می‌گیرند کارهایش را انجام دهند، اما درنهایت هر کاری که ناتمام می‌ماند بایستی خودش تمامش کند.

سه حالت قابل پیش بینی در دوران نوجوانی

حالت اول : بازگشت به دوران کودکی (دوباره کوچک شدن)

یکی از واکنش‌های همیشگی و قابل پیش‌بینی صاحبان مشاغل در مقابل هرج‌ومرج و آشفتگی دوران نوجوانی کسب‌وکار

تصمیم برای دوباره کوچک شدن و برگشت به دوران کودکی است.

زیرا آن‌ها بر این باورند که اگر نمی‌توان هرج‌ومرج را کنترل کرد باید از دستش راحت شد.

یعنی به دورانی برمی‌گردند که در آن‌ همه کارها را خودش انجام می‌دادند

کارمندی نداشتند تا نگرانش باشند، مشتریان زیادی نداشتند.

خلاصه به دوران کودکی، یعنی زمانی که کسب‌وکار ساده بود برمی‌گردند

حالت دوم  : ورشکستگی

کسب‌وکار که در مرحله نوجوانی است، چاره دیگری هم دارد که دردسر کمتری دارد و قطعاً فشار کمتری بر روی صاحب‌کار می‌آورد

می‌تواند خیلی ساده به‌ سرعت رشد کند و رشد کند، تا آنکه به خاطر شدت حرکتش خودش را نابود سازد.

شرکت‌های مثل: آیتل، شرکت رایانه ای اسبورن، کولکو اشاره کرد.

این شرکت‌ها آن‌قدر رشد کردند که غیر قابل‌ کنترل شدند و کسانی که عهده‌دار آن‌ها بودند تقصیر را به گردن شانس، سرعت کار و فناوری پیشرفته می‌انداختند.

درحالی‌که این چیزها برای رشد کسب وکار لازم و ضروری است.

حالت سوم   : بقا در مرحله نوجوانی

وحشتناک‌ترین اتفاقی که می‌تواند در مرحله نوجوانی بیفتد این است که شرکت در همان مرحله باقی بماند.

صاحب کسب وکار سرسختانه تمایل دارد، لجاجت می‌ورزد تا در این مرحله باقی بماند و حاضر نیست شکست را قبول کند.

هر روز با این تفکر که جامعه مانند جنگل است و برای بقا باید به هر کاری دست زد سرکار می‌رود، او در این جنگل زنده می‌ماند اما به چه قیمتی؟

همیشه در حال نبرد هست تا بتواند شغلش را حفظ کند اما هیچ‌وقت خودش تغییر نمی‌کند.

 

رشد کسب وکار : بلوغ کسب‌وکار 

 

آخرین مرحله رشد یک کسب‌وکار مرحله بلوغ است که در موفق‌ترین کسب‌وکارهای دنیا ازجمله مک‌دونالد، فدرال اکسپرس، و دیزنی می‌توان مشاهده کرد.

کارآفرین، الگوی و دیدگاه کسب وکارش  را در ذهنش مجسم می کند و سپس به آن نظم می‌دهد و مطابق با آن برنامه‌ریزی می‌کند تا رؤیای خود را به حقیقت تبدیل کند.

آنها می توانند یک مدل اولیه کسب و کار موفق را طراحی و از آن الگو برداری کرده، و به تعداد زیاد گسترش دهند.

مانند قالب شیرینی به تعداد زیاد کسب وکار موفق می سازند.

او کسب وکارش را بر اساس سیستم اداره می کند، سیستمی که نوآوری،کمی سازی و هماهنگ سازی در آن دیده شده، و با به کار گیری سیستم سخت و سیستم نرم و استراتژی های سازمانی،مدیریتی و کارمندی در پی هدف خود است.

رشد کسب و کارهای که استانداردهای لازم را دارا باشند می توانندتا ده هزار بار رشد و گسترش یابند.

 

منبع :کتاب افسانه کارآفرینی
سایت مکتب نوین خواندن کتاب فوق را به شما عزیزان توصیه می کند.

مطالب مرتبط

یک دیدگاه

  1. علیعلی ۱۳۹۶-۰۲-۰۵ در ۸:۱۳ بعد از ظهر -  پاسخ دادن

    مفید بود ممنون

ارسال پاسخ

ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود. موارد مورد نیاز علامتگذاری شده است *

آدرس پست الکترونیکی maktabnovin@gmail.com



خبرنامه

به راحتی تمامی آموزش های ما را در اینباکس ایمیلتان دریافت کنید

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و هر گونه کپی برداری با ذکر نام سایت مجاز می باشد.

قابل توجه نویسندگان، مترجمان و مسئولین انتشراتی که کتاب های آن ها در این سایت قرار دارد
در سایت مکتب نوین کتاب‌های صوتی و الکترونیکی که به صورت رایگان ارائه شده سعی و تلاش شده تا حد امکان قوانین کپی رایت رعایت شود

با این حال مسئولین محترم انتشاراتی که کتاب ‌صوتی و الکترونیکی شده‌ی انتشاراتشان را در این سایت مشاهده کرده‌اند و نظر مساعدی نسبت به قرار داشتن کتابشان در این سایت ندارند کافی است با ارسال ایمیل درخواست حذف کتاب را اعلام نمایند.

آدرس پست الکترونیکی maktabnovin@gmail.com